KOMUNIKAT SĘDZIOWSKI NR 1.
IV Wielkopolska Liga Juniorów Grupa A 2018/2019
I.INFORMACJE OGÓLNE
I.1.Systemem rozgrywek: system szwajcarski kontrolowany w dwu zjazdach na dystansie 9 rund
I.2.Tempo gry: P’60 dla zawodnika na partię.
I.3.Terminarz rozgrywek:
a/ I Zjazd: 2-3 luty (sobota - niedziela) 2019 r. rundy od I – VI .
b/ II Zjazd: 17 luty (niedziela) 2019 r. rundy od VII-IX
I.4.Miejsce rozgrywek: Stęszew, Gościniec „Taradejka”, ul. Narutowicza 2.
I.5.Odprawa techniczna odbędzie się przed rozpoczęciem I rundy o godz. 8:45. Na odprawie obecność kapitanów (opiekunów) wszystkich drużyn jest obowiązkowa.
I.6.Harmonogram rund - godziny rozpoczęcia- został podany orientacyjne. Sędzia główny zawodów będzie informował kapitanów o godzinie rozpoczęcia każdej rundy.
II.ZGŁOSZENIA
Zgłoszenia należy przesłać na adres e-mail: p.staniszewski@wzszach.poznan.pl , składów drużyn zgodnie z wymogiem regulaminu rozgrywek w nieprzekraczalnym terminie do dnia 25.01.2019 r. Limit wiekowy juniorów starszych to rocznik 2001, a juniorów młodszych rocznik 2005 (granice wiekowe określone są również w załączniku - zgłoszeniu). Kluby, których drużyny występują w wyższych ligach rozgrywek mają obowiązek przedstawienia składów drużyn grających w tych ligach. Nadesłanie składów drużyny będzie również potwierdzeniem startu.
Wzór zgłoszenia zgodny z komunikatem organizacyjnym zamieszczonym na stronie:
http://www.chessarbiter.com/turnieje/2019/tdr_106/
Przypomnienie: juniorka mająca startować w innych grupach np. w grupie juniorów, musi być uwzględniona w rezerwie tej grupy.
III Wybrane punkty z przepisów gry FIDE obowiązujące od 01.01.2018.
4.1 Każde posunięcie musi być wykonane wyłącznie jedną ręką.
5.1.1.
Partię wygrywa zawodnik, który zamatował króla przeciwnika. Mat natychmiast kończy partię pod warunkiem, że posunięcie prowadzące do pozycji matowej było wykonane w zgodzie z art. 3 oraz art. 4.2 - 4.7.
5.1.2.Partię wygrywa zawodnik, którego przeciwnik oświadczył, że poddaje się. Poddanie natychmiast kończy partię.
5.2.1.Partia kończy się remisem, gdy zawodnik będący na posunięciu nie może wykonać żadnego prawidłowego posunięcia, a jego król nie
jest szachowany. Taką pozycję określa się słowem „pat”. Pat natychmiast kończy partię, pod warunkiem, że posunięcie prowadzące do pozycji patowej było wykonane w zgodzie z art. 3 oraz art. 4.2 - 4.7.
5.2.2.Partia kończy się remisem, jeśli powstaje pozycja, w której żaden z zawodników nie może zamatować króla za pomocą jakiejkolwiek serii prawidłowych posunięć. Pojawienie się tzw. „martwej pozycji“ natychmiast kończy partię, pod warunkiem, że posunięcie prowadzące do tej pozycji było wykonane w zgodzie z art. 3 oraz art. 4.2- 4.7.
5.2.3.Partia kończy się remisem w wyniku porozumienia pomiędzy obydwoma zawodnikami w trakcie partii, pod warunkiem, że obaj zawodnicy wykonali przynajmniej jedno posunięcie. Zgoda na remis natychmiast kończy partię.
6.2.2.Zawodnik, po wykonaniu swojego posunięcia, musi mieć możliwość naciśnięcia dźwigni zegara i jego przełączenia, nawet jeśli przeciwnik wykonał następne posunięcie. Okres upływający po-między wykonaniem posunięcia na szachownicy i naciśnięciem dźwigni zegara jest integralną częścią czasu będącego w dyspozycji zawodnika na wykonanie posunięcia.
11.3.2.1.W trakcie rozgrywania partii, w strefie rozgrywek, zawodnik nie ma prawa posiadania telefonu komórkowego, ani jakiegokolwiek innego urządzenia elektronicznego, poza zatwierdzonymi przez arbitra. Jednakże regulamin turniejowy może dopuszczać przechowywanie wymienionych urządzeń w oddzielnej teczce, torebce, czy innym pakunku zawodnika, ale pod warunkiem, że urządzenie jest całkowicie wyłączone. Pakunek ten musi być umieszczony w miejscu uzgodnionym z sędzią. Ponadto żaden z zawodników nie ma prawa ruszania tego pakunku w trakcie partii bez zgody sędziego.
IV Wybrane punkty z regulaminu rozgrywek.
7.8.W najniższej klasie rozgrywkowej może wystąpić kilka drużyn jednego klubu, które należy rozlosować tak, aby rozegrały spotkanie między sobą do połowy rozgrywek. Jeżeli występują tylko dwie drużyny tego samego klubu, to powinny rozegrać spotkanie między sobą w I rundzie.
Ograniczenia tego punktu nie obowiązują przy rozgrywkach rozgrywanych systemem szwajcarskim.
8.5.Zawodnik rezerwowy drużyny, która uczestniczy w rozgrywkach klasy wyższej (każdej: tak seniorów jak i juniorów) może wystąpić w rozgrywkach klasy niższej (tak seniorów jak i juniorów), jeżeli rozegrał w klasie wyższej maksimum 3 partie. Po rozegraniu 4-tej partii w klasie wyższej zawodnik rezerwowy nie może zagrać w klasie niższej nawet, jeśli rozgrywki klasy wyższej zakończyły się przed zakończeniem rozgrywek w klasie niższej. Ograniczenie powyższe nie dotyczy juniorów grających w rozgrywkach seniorów
10.5W systemie stacjonarnym na 5 minut przed godziną rozpoczęcia meczu w sali gry musi znajdować się minimalny skład drużyny, aby mogła ona przystąpić do gry.W tym samym terminie musi być także całkowicie wypełniony protokół meczu.Zmianę składu drużyny na mecz należy zgłosić sędziemu najpóźniej na 15 min. przed rundą. W przypadku braku zgłoszenia obowiązuje skład z rundy poprzedniej, a w przypadku I rundy skład podstawowy.
10.7.Jeśli obie drużyny są uprawnione do gry, tzn. obie drużyny mają co najmniej minimalny skład, to mecz rozpoczyna się punktualnie, a zegary nieobecnych należy włączyć równocześnie z pozostałymi.Walkower na szachownicy zostaje zaliczony w chwili, gdy minie 30 minuta zegarze nieobecnego zawodnika.
10.8.Jeżeli w ustalonym miejscu spotkania drużyna nie ma minimalnego składu po upływie 30 minut od nominalnej godziny rozpoczęcia meczu (włączenie jednego zegara kontrolnego), to przegrywa ona mecz walkowerem w stosunku 0:6 (w rozgrywkach5-osobowych: 0:5).
Jeżeli przed upływem 30 minut od nominalnego momentu rozpoczęcia spotkania nastąpi uzupełnienie składu drużyny do składu minimalnego, to mecz należy rozpocząć, ustawiając na wszystkich zegarach jednakową stratę czasu dla całej spóźnionej drużyny według wskazań zegara kontrolnego, przy czym nadal nieobecni zawodnicy nie mogą się spóźnić o więcej niż 30 minut od nominalnego momentu rozpoczęcia meczu
11.1.Klasyfikacja końcowa drużyn ustalana jest z uwzględnieniem następujących, kolejno
stosowanych kryteriów:
11.1.1.Suma punktów meczowych (zwycięstwo: 2PM, remis: 1PM, porażka: 0).
11.1.2.Suma punktów uzyskanych we wszystkich meczach przez zawodników na szachownicach.
11.1.3.Wynik bezpośredniego spotkania.
11.1.4.Wyniki indywidualne na kolejnych szachownicach, począwszy od pierwszej.
11.1.5.Losowanie
Opiekę na zawodnikami sprawuje kapitan/kierownik lub opiekun drużyny.
Paweł Staniszewski
Sędzia zawodów
12.01.2019